Co Powinieneś Wiedzieć Przed Zmianą Opon Na Zimę?

zmiana opon - poradnik

zmiana opon - poradnikCześć, witam was w kolejnym artykule, tym razem bardziej poradnikowym. Niestety lato w tym roku szybko się skończyło i za niedługi czas przyjdzie nam założyć zimowe opony.

Postanowiłem poruszyć ten temat, ponieważ w zeszłym roku skończyły mi się opony zimowe i sam będę musiał w najbliższych tygodniach wybrać jakieś do swojego samochodu. W związku z tym postanowiłem przygotować kilka porad. Jedziemy…

Na poczatek dodam, że możesz również obejrzeć ten wpis w formie wideo na moim kanale na youtube:

Co Powinieneś Wiedzieć Przed Zmianą Opon

1. Czy warto kupować wielosezonowe ?

Według mnie nie – tzn. ja uważam, że jeśli coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Miękkość i budowa opon letnich i zimowych zdecydowanie się różni. Wymiana kosztuje rocznie powiedzmy średnio 2x po 60-80 zł co jest niewielkim kosztem. Jeśli mamy 2 komplety felg to będzie to jeszcze niższy koszt. Jest taki argument, że nie musimy wydawać pieniędzy na dwa komplety. No tak, ale i tak zrobimy taki sam przebieg, więc te wielosezonowe zużyją się po prostu dwa razy szybciej i finalnie wyjdzie na to samo.

2. Lepsze na przód czy tył?

Opony w samochodzie przednionapędowym, dajmy na to, będę zużywać się z przodu szybciej. Nie mówię tu o dysproporcjach np. 7 mm i 3 mm tył, ale raczej o różnicy 1-2 mm. Właśnie po jednym sezonie warto założyć lepsze opony na tył, a nie jak mówi stereotyp na przód. Dlaczego? Przykładowo hamując awaryjnie tylna oś ze zużytymi oponami może uciekać i zacząć nas obracać – w szczególności hamując na łuku. Tył podczas hamowania zostaje odciążony przez co traci na przyczepności, dlatego można to zrekompensować zakładając na tył lepsze opony.

3. Jaki rozmiar ?

Producent deklaruje zazwyczaj kilka rozmiarów w standardzie, bo wiadomo, mamy powiedzmy tak jak u mnie w Focusie felgi 16 cali, ale gdyby ktoś chciał sobie wrzucić większe alusy (czego na zimę nie polecam) np. „17 czy „18 lub na zimę wkłada stalówki i zmienia się szerokość to zmienia się również wysokość profilu, który wyrażany jest w procentach.

No i na przykład u mnie jest 205/55 R16. Jeśli bym chciał wrzucić 17 cali i zachować szerokość 205 to musiałbym wrzucić sobie 205/50. Dlatego warto sprawdzić jakie inne rozmiary opon możecie zastosować, my mieścił się w zalecanych normach

4. Co z indeksami ?

Po rozmiarze na oponie podawane jest liczba z literą np. 91V czyli indeks nośności i prędkości. Nie warto wybierać opon ze zbyt wysokim indeksem nośności, ponieważ auto będzie zbyt sztywne – wszystko musi być odpowiednio dobrane do masy samochodu. Indeks prędkości zapewnia bezpieczeństwo do danej prędkości. np. 210, 240 czy nawet 300 km/h (indeks Y) w samochodach sportowych.

5. Jakie ciśnienie?

Zazwyczaj zadba o to wulkanizator, ale warto wiedzieć, że zimą lepiej dać trochę niższe ciśnienie, ponieważ wtedy opona jakby lepiej będzie wgryzała się w śnieg co poprawi naszą trakcję. Wszystko jednak według zalecanych norm. Naklejki zwykle znajdziemy gdzieś na słupkach drzwi czy w bagażniku.

6. Wiek opony

Znam kilka osób, które robią śmieszne przebiegi i trzymają auto pod kocem. Pomijając to, że auto służy do jazdy, a nie żeby stało w garażu o ile nie jest to warte milion dolarów kolekcjonerskie Ferrari to może się zdarzyć, że po 10 latach opona zrobi te 30 tysięcy kilometrów i jeszcze będzie miała 5-6 mm bieżnika, natomiast po tylu latach guma straci swoje właściwości i takie opony też trzeba wymienić. Te 10 lat to jest już taka ostateczna granica. Powinniśmy zwrócić na to uwagę również przy zakupie używanych opon, ponieważ mogą to być np. opony 7-letnie i nie pojeździmy na nich już wiele sezonów. Wpływ na właściwości opony ma też to czy garażujemy samochód czy parkujemy na ulicy i są one wtedy bardziej narażone na czynniki atmosferyczne i słońce.

7. Kiedy zmieniać opony ?

Co roku ten sam błąd i tłumy na wulkanizacji kiedy tylko spadnie śnieg no i oczywiście paraliż na drogach. Opona zimowa spisuje się lepiej od letniej już wtedy kiedy na dworze średnia temperatura spada poniżej 10 stopni C. Warto więc pomyśleć o zmianie opon np. już w drugiej połowie października. Ja ze względu na komfort jazdy (opony letnie są jednak zawsze cichsze) staram się zmieniać jak najpóźniej, ale jednak zawsze przed pierwszym śniegiem.

Jeśli znalazłeś tu przydatne informacje to zostaw łapkę w górę i zasubskrybuj mój kanał. Wkrótce powinien pojawić się kolejny film z serii poradnikowej, a dokładniej o tym jak zregenerować lakier w swoim samochodzie?

Amadeusz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *